Droppshipping? Niet door Eleganties!

  • Geplaatst op
  • Door Janet
Droppshipping? Niet door Eleganties!

Veel webshops doen aan dropshipping. Eleganties doet aan dat spel niet mee en levert gewoon uit eigen voorraad.

Heb je wel eens gehoord van Dropshipping? Dit komt namelijk veel voor bij webshops maar Eleganties doet daar niet aan. Voor wie even een opfrissing kan gebruiken voor wat dropshipping ook al weer betekent: Bij dropshipping ontvangt een webshop een bestelling van een eindklant. Deze plaatst pas dan de bestelling door naar de producent of groothandel. Die producent of groothandel levert het product rechtstreeks bij de consument.

Zoals het daar staat, lijkt daar ook niets mis mee. Toch? De praktijk is vaak anders, helaas. Er zijn ook in het land van webshops best wat aanbieders die eigenlijk maar één doel voor ogen hebben en dat is in korte tijd veel geld verdienen. En die doen dat vaak door aan dropshipping te doen. Want een website of webshop bouwen kost weliswaar geld, maar als je een beetje handig bent kun je veel zelf doen. En dan laat je de klanten die iets via jouw webshop bestellen, alvast betalen en pas dan worden de bestelde producten ingekocht. En dus hoeft de webshopeigenaar ook pas dan de inkoop af te rekenen. Als het allemaal zo soepel en vlekkeloos zou verlopen, is er nog niet zo veel mis mee. Wel vind ik het belangrijk dat dan wel gecommuniceerd wordt dat op deze manier wordt gewerkt en dat dus de levertijd langer is. En daar gaat het vaak fout. Want het wordt meestal niet gecommuniceerd en kenbaar gemaakt. De ellende begint wanneer de klant die betaald heeft, zich meldt bij de webshop waar gekocht (en betaald is) omdat er na een tijdje nog steeds geen levering is ontvangen. Veel gehoorde klachten zijn dat er dan smoesjes gehanteerd worden, een hele vage uitleg komt of nog erger dat er helemaal geen reactie meer komt.

Zeker bij producten die uit China komen is het lastig om grip te krijgen en te houden over het logistieke proces. En wie garandeert jou als enkele particuliere klant, dat de webshop waar jij besteld hebt, ook daadwerkelijk jouw bestelling wel heeft doorgegeven. En wat dacht je van de levertijd van jouw product(en) als die na jouw bestelling nog uit China moeten komen? Nog maar niet eens te spreken over het fenomeen dat vaak eerst gewacht moet worden totdat die betreffende webshop meerdere orders verzameld heeft omdat anders het inkoopvolume te klein is.

Op veel consumentenwebsite lees je schrijnende voorbeelden van hoe veel mensen teleurgesteld zijn, hun geld zijn kwijtgeraakt en eigenlijk dus gewoon bedrogen zijn. De enige manier om daadwerkelijk de belofte van spoedige levering te kunnen waarborgen, is te leveren uit voorraad die fysiek ook daadwerkelijk voor het grijpen is. Artikelen als panty’s, hol-ups, leggings etc. worden over het algemeen wel uit eigen voorraad van de aanbieder verzonden. Bij producten uit de categorie ‘shapewear’ en ‘ondermode’ zie je regelmatig dat één of andere dubieuze Chinese fabrikant eigenlijk de echte leverancier is. Welk product Eleganties ook aanbiedt: wij hebben het zelf op voorraad en na ontvangst van een bestelling wordt deze meestal dezelfde dag nog (leuk) ingepakt en verzonden!

Natuurlijk, ook bij Eleganties komt het wel eens voor dat een artikel net uitverkocht is. Gelukkig maar zou ik haast zeggen want anders zou ik geen webshop hebben maar een museum. Maar, Eleganties heeft een actief en geautomatiseerd voorraadsysteem. Bijna dagelijks wordt een inventarisatie gemaakt van de actuele voorraad. Op basis daar van wordt een besteladvies gemaakt. Deze processen zijn volledig geautomatiseerd. Het kan dus incidenteel wel voorkomen dat een artikel zo populair is, dat de voorraad ‘0’ is op het moment dat jij het net wilt bestellen. Dan is dat daarvoor al aan het licht gekomen door de voorraad inventarisatie en heeft het al het besteladvies gestaan. Onze leveranciers zijn allemaal Europees: Nederlands, Duits of Belgisch. In alle gevallen geldt dan ook dat de levertijden doorgaans maximaal 2 werkdagen is. En zo hoort het ook! En mocht het zo zijn dat juist jij iets wilt bestellen dat op dat moment onderweg is van het magazijn van één van onze merken naar ons eigen magazijn, dan laten wij je dat weten door hierover een berichtje te sturen. Dat vinden wij wel zo netjes. Dit soort toevalstreffers komen overigens nauwelijks voor.

Mocht je vragen hebben over de status van jouw bestelling, dan kun je gerust contact opnemen via [email protected] of je kunt mij bellen via 06-22070068. In tegenstelling tot webshops die juist wel aan dropshipping doen, beantwoord ik emails heel snel en de telefoon wordt natuurlijk gewoon opgenomen of ik bel je terug.

Mijn drijfveer is niet om snel rijk te worden door de portemonnee van anderen. Mijn drijfveer is om lekker te werken, actief bezig te zijn en anderen ook te helpen in hun zoektocht naar leuke beenmode en ondermode. Hoe leuk is het om reacties te lezen van klanten die blij zijn, verrast zijn over hoe leuk hun aankoop is ingepakt en hoe vlot het aangekomen is. Dat is in mijn optiek een voorbeeld over hoe een goede webshop hoort te werken. Gelukkig zijn er heel veel webshops die dat ook vinden en op vergelijkbare manier actief zijn. Maar er zijn er dus ook nog steeds die dat niet op die manier doen.

iDEAL MasterCard Bancontact Giropay ING HomePay
Mijn account
You are not logged in. Log in to make use of all the benefits. Or create an account now.
Winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg
Zoeken
Search suggestions
Geen producten gevonden...
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »